Skip to main content

Bootbewoners Haven dreigen 'dakloos' te worden

07 december 2023
Theo van Rhijn

Bewoners van schepen in de jachthaven van Lelystad Haven dreigen hun woonruimte kwijt te raken – juist door een wetswijziging die hen daartegen moet beschermen. Ze mogen van haveneigenaar Port Adhoc per 1 april volgend jaar niet meer zonder meer permanent op hun boot wonen.

Het gaat om zo’n vijftig mensen, verdeeld over dertig schepen, zegt voorzitter Oluf van Oosterom van de bewonersvereniging. Ze leggen zich er niet bij neer en hebben juridische bijstand ingeschakeld. Een van de vaartuigen wordt al 32 jaar bewoond. Op een van de andere woont een gezin dat schoolgaande kinderen heeft, Porteumleerlingen, en zich daarom aan Lelystad gebonden voelt, aldus Van Osterom. Samen met deze twee huishoudens bereidt hij zich voor op een rol als juridisch proefkonijn; als er een formele aanzegging is, die ligt er volgens hem nu nog niet, zullen zij die aanvechten.

Achtergrond is een wetswijziging die huurders van ligplaatsen voor bewoonde schepen juist moet beschermen. Vanaf 1 juli 2022 vallen bootbewoners onder de huurbescherming, maar tot 1 juli volgend jaar geldt een overgangsregeling waarbij de eigenaren alle contracten van voor 1 juli 2022 kunnen opzeggen; Port Adhoc heeft aangekondigd daarvan gebruik te maken. Eigenaren die dat niet doen, zitten volgend jaar met ligplaatshuurders die de rechten van woninghuurders hebben. Niet iedere jachthavenexploitant wil dat en dat geldt ook voor de verantwoordelijke man bij Port Adhoc, directeur Nederland Jorin Bijl.

Van Oosterom en zijn achterban hebben hun hoop gevestigd op het feit dat zij weliswaar allemaal al voor 1 juli 2022 gekomen zijn, maar dat hun huurcontracten 1 april van dit jaar werden verlengd. Omdat de permanente bewoning in het verleden officieel is vastgelegd door zowel de oorspronkelijke haveneigenaar als de gemeente, stellen de bewoners dat met de verlenging ook de verhuur voor permanente bewoning is verlengd en de contracten dus niet meer van voor 1 juli 2022 dateren en niet meer onder de overgangsregeling vallen.

Dwingend recht

Het slechte nieuws bereikte de bewoners in september, zegt Van Oosterom. Er is inmiddels een gesprek geweest met Bijl, maar dat leverde volgens de bewonersvoorman niets op doordat Bijl een jurist bij zich had die niet tot echt overleg bereid bleek. Bijl zelf daarover: “Aangaande onze jurist kan ik kort zijn: deze vertolkt de wetgeving in een bepaalde kwestie. En wetgeving – zeker bij dwingend recht, zoals het hier betreft – is zwart-wit. Daar kun je niet creatief van afwijken. Dit heeft dus niets met buigzaamheid of welwillendheid te maken.”

Zelf gooit Bijl de deur niet helemaal dicht. Hij zegt de menselijke kant van de zaak ook te zien en ‘met vele partijen te bekijken welke opties er zijn’. “Ik heb in de komende weken afspraken met Rijkswaterstaat en de gemeente Lelystad om te bezien hoe we ieders belangen kunnen behartigen. Het is in ieder geval nooit onze intentie geweest afscheid te nemen van de bewoners, maar de veranderende wetgeving dwingt ons in beweging te komen, omdat we – in geval we dat nalaten – juridisch in de klem komen met Rijkswaterstaat en mogelijk in een later stadium met de gemeente.”

Proefessionalisering

Achter het hele dossier zit ook nog een professionalisering van de haven. Die werd ooit aangelegd door architect Paul Dinant, de ontwerper van de het appartementengebouw op de kade en het horecagebouwtje op de dijk, als oudedagsvoorziening. Martijn Dinant, zoon en opvolger van de oprichter, deed het bedrijf in 2021 over aan een bedrijvengroep, Thuishavens, die onder meer ook al eigenaar was van Marina Muiderzand. De groep is zelf is weer onderdeel van het grotere Port Adhoc, dat in Nederland en Frankrijk jachthavens en opslagplaatsen voor pleziervaartuigen exploiteert. Die integratie was al twee jaar aan de gang toen Lelystad-Haven werd overgenomen en is begin april dit jaar afgerond, waarmee ook de naam Thuishavens verdween. Dat was 3 april, dus twee dagen nadat de bewoners volgens Van Oosterom hun verlenging kregen.

De in februari aangetreden Bijl liet in die tijd weten met onder meer ‘het professionaliseren van processen’ te willen helpen de havens ‘klaar te stomen voor de toekomst’.

Sinds begin dit jaar hoort ook jachthaven Deko Marine tot de groep.

Geplaatst op 7 december 2023.

{jcomments on}