Skip to main content

Albert Heijn zet jongerencentrum SPOT per 1 januari uit ABC-gebouw

26 november 2024
Theo van Rhijn

Jongerenbroedplaats SPOT, in het ABC-gebouw, is met ingang van het nieuwe jaar dakloos. Het concern Albert Heijn, via een deelconstructie eigenaar van het onderkomen, wil de jongeren per 1 januari weg hebben. Daarbij speelt volgens het hoofdkantoor overlast een rol. In het gebouw aan de Neringpassage zit ook een AH-supermarkt.

Het hoofdkantoor van AH zegt dat door ons klanten wegblijven, aldus SPOT.  Maar: "Het afgelopen jaar hebben wij één klacht ontvangen van de supermarktmanager, dat betrof een winkelwagentje dat we in bruikleen hadden." Het concern gaat niet in op de vraag waar die overlast dan uit bestond en hoe is vastgesteld dat klanten de vestiging mijden vanwege de jongeren. AH-woordvoerder Maud Burgers wil alleen kwijt dat de beslissing is genomen na overleg binnen de vereniging van eigenaren (VvE),  'op basis van verschillende factoren die belangrijk zijn voor het beheer van het pand, zoals meldingen van overlast die huurders hebben ervaren voor hun klanten'.

Ze wijst er wel op dat het niet gaat om een huurovereenkomst.  "De ruimte werd tijdelijk en zonder huurvergoeding ter beschikking gesteld op basis van een bruikleenovereenkomst. Zoals gebruikelijk bij een dergelijke overeenkomst, kan deze op ieder moment worden opgezegd wanneer de omstandigheden daarom vragen." De jongeren konden er terecht via een organisatie die leegstand van gebouwen aanpakt, Lola. 

Leegstand en verloedering

SPOT wil wel aannemen dat de omzet van de supermarkt daalt, maar gelooft dat dat komt 'door de leegstand en verloedering van dit stadsdeel' en niets te maken heeft met de jongeren. "Het is geen hangplek maar een broedplaats. Er worden grenzen getrokken op gedrag en houding. "

De broedplaats zorgt juist dat er in dit deel van het stadscentrum nog iets te beleven is, zegt  Jakob Stolk, een van de initiatiefnemers van SPOT: “We hebben aangeboden onze jongerencommunity in te zetten om het tij te keren. Wafels bakken, akoestische optredens, winacties voor winkelend publiek en challenges. Daarover was de Albert Heijn enthousiast, maar het hoofdkantoor heeft er nu toch de stekker uit getrokken.”