Aanleg Lelylijn gaat een tikkeltje meer kosten dan de begrote 3,4 miljard
Onderzoek naar de aanleg van de Lelylijn, de spoorlijn die Lelystad en daarmee de Randstad rechtstreeks met Groningen moet verbinden, wijst uit dat de kosten voor aanleg minimaal 13,8 miljard euro bedragen. Dat is ruim 10 miljard meer dan de 3,4 miljard die het Rijk er nu voor gereserveerd heeft. Dat maakt de aanleg van de lijn ‘een hele uitdaging’, zegt staatssecretaris Chris Jansen van de PVV in de Leeuwarder Courant.
Voor de spoorlijn zijn drie tracés onderzocht: langs de A6 en A7, over de Afsluitdijk naar Leeuwarden en over Drentse zandgronden richting Assen. De eerste komt als beste uit de bus en is favoriet in Friesland. Deze variant levert reizigers van Amsterdam naar Groningen een uur tijdwinst op ten opzichte van de reistijd nu. De reistijd van Lelystad naar Emmeloord zou met de trein zo’n 14 minuten gaan duren. Daarbij wordt er uitgegaan van een tunnel bij het Ketelmeer. Deze variant kent ook nog uitdagingen, omdat het spoor bewoonde gebieden in Heerenveen en Groningen doorkruist, en daarvoor bestaan geen eenvoudige oplossingen.
Deze snelwegvariant kost 13,8 miljard euro. De variant over de Afsluitdijk is de duurste optie: 17,2 miljard. De route die langs het zuiden van de Friese provinciegrens scheert en Emmeloord met Assen verbindt, wordt geraamd op 8,2 miljard euro.
Volgens berekeningen zullen tot 25.000 nieuwe reizigers de Lelylijn pakken. Dagelijks zullen 50.000 mensen over het Lelylijntraject reizen. Om de plannen dit najaar door te zetten moet zicht zijn op driekwart van de verwachte kosten, stelt Jansen. Met de 3,4 miljard euro die nu is gereserveerd, mist juist nog driekwart. En daarbij, waarschuwt hij, zijn nog miljarden nodig om de Lelylijn via Groningen de grens met Duitsland over te krijgen.