Woningbouw, Airport en Lelylijn halen het nieuwe regeerprogramma
Lelystad komt er niet bekaaid vanaf in het nieuwe regeerprogramma, dat de vier regeringspartijen dinsdag hebben gepresenteerd en vandaag en morgen verdedigen in de Tweede Kamer.
Zo wordt er, het was vorige week al in het nieuws, volgend jaar een besluit genomen over de openstelling van Lelystad Airport voor passagiersvluchten.
Verder wordt de afspraak die eerder is gesloten tussen het Rijk en Lelystad (en Almere) om maximaal in te zetten op het realiseren van ‘maatschappelijke opgaven, waaronder (betaalbare) woningen’, bevestigd. Daarbij wordt het Rijjsvastgoedbedrijf, die veel grond in Flevoland in het bezit heeft, de opdracht gegeven die grond in te zetten ‘bij grootschalige gebiedsontwikkelingen zoals de lopende grootschalige woningbouwprojecten in Almere Pampus, Lelystad Zuider-C en Oosterwold’. Die afspraak stond al, de handtekeningen eronder waren door een vorig kabinet al gezet, maar wie naar de eerdere beloftes van eerdere kabinetten over Lelystad Airport kijkt, weet die niet altijd worden nagekomen.
Verder zegt het kabinet in het najaar met een nader voorstel voor de Lelylijn te komen, de spoorlijn die Lelystad (en daarmee de Randstad) moet verbinden met het noorden van het land, met als eindpunt Groningen. Naar de haalbaarheid van die spoorlijn wordt nu onderzoek gedaan, dat in het najaar gereed is.
Dan kun je zeggen “Nou, nou, drie keer ‘Lely’ in het regeerakkoord, is dat nu zo’n geweldige score?”, maar Tilburg, Nijmegen en Rotterdam worden helemaal niet genoemd, en Amsterdam, Utrecht en Almere maar één keer. Dus….