Skip to main content

'Voorlichting basisschool over homo onder de maat'

11 december 2017
Theo van Rhijn

Zo wordt in het socialeveiligheidsbeleid van de scholen nagenoeg geen aandacht besteedt aan seksuele diversiteit, terwijl dit wel belangrijk wordt geacht voor de veiligheid en het gevoel van veiligheid van zowel leerlingen als docenten die niet aan het klassieke heterobeeld voldoen. Docenten besteden hiernaast vaak uitsluitend incidenteel aandacht aan het thema en slechts een enkele school maakt gebruik van een lesmethode. Gastlessen worden nog minder ingezet en hoewel het thema volgens de respondenten regelmatig terugkomt tijdens de reguliere lessen, blijft dit veelal beperkt tot het kringgesprek. Een minderheid kijkt verder dan het kringgesprek en werkt bijvoorbeeld met methoden en voorbeelden waarin diversiteit in genderidentiteit en seksuele gerichtheid aan de orde komen.

Het onderzoek is uitgevoerd door antropoloog Marloes Huijsen, een medewerkster van het bureau. Inzet was hoe de scholen omgaan met de verplichting leerlingen respectvol te leren omgaan met seksuele diversiteit, een zogeheten kerndoel. De scholen deden vrijwillig mee. Bijna de helft van de 39 benaderde basisscholen heeft een enquête ingevuld en de twee grootste schoolbesturen hebben telefonisch gereageerd. Hiernaast heeft het bureau de schoolgidsen en enkele lesmethoden geanalyseerd. 

Het onderzoeksrapport,  ‘En… leren ze respectvol om te gaan met seksuele diversiteit?’, is vanochtend aangeboden aan wethouder Janneke Sparreboom, tiidens een bijeenkomst op basisschool De Lispeltuut. De bovenbouwgroepen kregen in hun eigen klas de gastles ‘Hier kun je zijn wie je bent’, met een lesbrief over seksuele diversiteit van BGBF. Deze les, die sinds 2014 bestaat, vormde tevens de aanleiding voor het onderzoek. In Lelystad is er namelijk veel minder vraag naar dan in Almere.

BGBF hoopt met scholen en de gemeente om tafel te kunnen om de toestand te verbeteren. Lelystad is een regenbooggemeente, een gemeente die aandacht voor seksuele diversiteit als beleidsonderdeel heeft, maar op de inzet van scholen op dit terrein was in het verleden wel vaker kritiek.

{jcomments on}