Skip to main content

Veilige dijk moet ook vriendelijk zijn voor mens en milieu

16 november 2021
Theo van Rhijn

Experts en betrokkenen van diverse organisaties, waaronder Waterschap Zuiderzeeland, kijken naar alternatieve methoden bij de versterking van de IJsselmeerdijk in plaats van simpelweg verhogen. Zo zou het op verschillende plaatsen tussen Lelystad en het Ketelmeer mogelijk zijn om de dijk aan de binnenkant te verbreden. Tussen de Markerwaarddijk en de bocht bij jachthaven Flevo Marina  zou het dijklichaam dan tot aan de Houtribweg komen – met een vangrail om te voorkomen dat auto’s de dijk beschadigen.

Meer in het algemeen wordt gezocht naar werkwijzen die eerder een verbetering dan een verslechtering opleveren voor zowel de natuur als de mogelijkheid van gebruik van het dijklichaam en omgeving. Met het oog daarop werden eerder al digitale bijeenkomsten gehouden. Verder zitten naast de waterbouwkundigen eveneens deskudingen uit heel andere vakgebieden aan de tekentafel, onder wie landschapsarchitecten.

Wie interesse heeft, kan via de site van Zuiderzeeland in nieuwsbrieven de voortgang volgen.

De verbetering van de IJsselmeerdijk – eigenlijk de aanpassing aan de nieuwe landelijke eisen, die een paar jaar geleden zijn aangescherpt – is een project dat al een tijd in voorbereiding is. Het gaat niet om een acuut gevaar. Maar de beheerders wijzen er wel op dat de waterkering ook op termijn aan hoge eisen moet voldoen. Het is 'de zwaarst aangevallen dijk van de Flevopolder', zegt Zuiderzeeland, die bij een noordwesterstorm de volle laag krijgt.

En áls het misgaat, gaat het goed mis: "Doordat de polder circa 5 meter lager ligt dan het IJsselmeerpeil, leidt een dijkdoorbraak tot een vrijwel volledige overstroming van de polder. Het opnieuw droogmalen van polder duurt vele maanden. Het is niet overdreven om te stellen dat een dijkdoorbraak leidt tot een langdurig volledig onbewoonbaar gebied en tot mogelijk veel slachtoffers."

{jcomments on}