Skip to main content

Telefonische hulpdienst Sensoor opent zijn deuren

31 januari 2018
Theo van Rhijn

De officiële opening gebeurt met een soort open huis. Tot en met 7 februari staat op het Stadhuisplein het zogenoemde Glazen Luisterhuis. Wie meer wil weten over Sensoor, kan donderdag, vrijdag en zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur terecht.

Sensoor is een vrijwilligersorganisatie onder professione leiding, die rond de klok telefonisch emotionele ondersteuning biedt aan iedereen die daarom vraagt. Dat gebeurt vanuit een aantal telefooncentrales, verspreid over Nederland. De centrale in Lelystad is de 26ste. De nieuwe vestiging gaat ook meedraaien in projecten van de gemeente en het lokale welzijnswerk.

Ruim 900 vrijwilligers voeren jaarlijks zo'n 250.000 anonieme gesprekken via telefoon, chat en mail. Het werk wordt betaald uit donaties, maar ook door gemeenten; deze vorm van hulp is een gemeentelijke taak die is vastgelegd in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Sensoor bestaat al zestig jaar, maar ging tot 2008 door het leven als SOS Telefonische Hulpdienst. Die begon in 1958 in Rotterdam.

Het gaat om een luisterend oor en niet om therapeutische gesprekkken en de medewerkers zijn dus geen beroepskrachten, maar ze worden wel getraind en begeleid. Vrijwilliger Wendy Levering: "Het is geen simpel werk. Het gaat je aan het hart. Ons werk gaat om gesprekken van mens tot mens, om echte aandacht. Goed luisteren is zo belangrijk." Het hoofdkantoor heeft voor deze coaching en voor de bedrijfsvoering beroepskrachten in dienst.

Morgen en zaterdag 3 februari om 10.30 uur treedt bij het luisterhuis Valentina Elèni op. Deze  finalist van de De Beste Singer-Songwriter van Nederland schrijft filosofische liedjes over thema’s die raken aan de gesprekken bij Sensoor. Ze heeft 'persoonlijk ervaren hoe belangrijk de waarde is van een oprecht luisterend oor', aldus Sensoor.

{jcomments on}

https://www.sensoor.nl/