Skip to main content

T-Ford, Lely, Beatrix, vliegboot en pakjesboot op één feestje

24 mei 2018
Geschreven door Theo van Rhijn

 

430 klassieke of zelfs antieke voertuigen, 55 klassieke jachten, binnenvaartschepen, botters, reddingboten en werkschepen (sommige met een rol in de aanleg van de IJsselmeerpolders), excursies per historisch schip naar de Marker Wadden, mogelijk de historische vliegboot Catalina, de viering van een eeuw Zuiderzeewet (die de inpoldering mogelijk maakte) met onder meer de opening van een expositie over geestelijk vader Cornelis Lely en deels gratis activiteiten in Batavialand – en als eregast prinses Beatrix met haar (eveneens klassieke) jacht De Groene Draeck: Lelystad viert van donderdag 14 tot en met zondag 17 juni een geschiedkundig feest en nodigt heel Nederland uit.

Die uitnodiging is overigens nog niet tot iedereen doorgedrongen: op een persbijeenkomst gisteren in het stadhuis was behalve Radio Lelystad alleen 1 (één) watersportjournalist – en die moest toevallig toch in de buurt zijn. De organisatoren kijken de komende weken hoe ze meer aandacht kunnen trekken. De formulering 'Lelystad op de kaart zetten' werd meer dan eens gebruikt.

Het monsterproject is mogelijk door samenwerking van een hele rits organisaties. Voorop loopt de Nationale Oldtimerdag, zelf inmiddels een veteraan: voorzitter William van der Meulen hoopt volgend jaar zijn 35ste editie te kunnen houden. De 34ste, met onder meer een reeks T-Fords, is dit jaar op zondag 17 juni.

Van der Meulens club werkt al een paar jaar samen met de plaatselijke afdeling van reddingmaatschappij KNRM. Dat begon noodgedwongen. Als het terrein bij de Bataviahaven gevuld is met oldtimers en publiek, kan de bemanning van de reddingboot in geval van nood niet meer snel bij het boothuis komen. Daarom werd destijds besloten die dag een ploeg permanent aanwezig te hebben. En als we er dan toch zijn, kunnen we net zo goed meedoen, dacht bemanningslid Arnold Bel destijds en zo ontstond de jaarlijkse Historische Reddingbootdag. Over heel Nederland verspreid houden organisaties en particulieren oude reddingboten in de vaart en dit jaar komen daarvan 13 naar Lelystad. Ze zijn niet alleen te zien, er zijn ook rondvaarten.

Twee jaar geleden sloot ook de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten zich aan, een organisatie van bezitters van jachten op basis van klassieke Nederlandse werkschepen, voor een flink deel van de oude Zuiderzee. Via deze club werd weer contact gelegd met de Vereniging Botterbehoud en andere bezitters van oude bedrijfsvaartuigen.

Voor de Catalina zou het een thuiswedstrijd zijn, het historische vliegtuig heeft Lelystad als basis, en de deelname is geen unicum. Probleem is dat het toestel een aantal maanden geleden schade heeft opgelopen en dat de papieren van de verplichte keuring na de reparatie nog niet binnen zijn.

Op 14 juni is het honderd jaar geleden dat de Zuiderzeewet werd ingevoerd. Dat wordt in de hele IJsselmeerregio gevierd, met uiteenlopende activiteiten, maar die donderdag is het hoogtepunt. Na afloop van een congres van de provincie Flevoland voor professionals neemt eregast Beatrix in de haven met  De Groene Draeck een vlootschouw van de aanwezige klassieke schepen af.

Eerder die dag is ze in Biddinghuizen bij de onthulling van de Flevowand, een zestig meter lang wandkleed met de geschiedenis van de Zuiderzeewerken, gemaakt door vrijwilligers. Die kwamen op het idee door het wandkleed van Bayeux. Dat is een werk van zeventig meter dat de slag bij Hastings (1066) voorstelt, een belangrijk moment in de Britse geschiedenis. Het is kort na die slag gemaakt en hangt nu in de Franse stad Bayeux. De locoburgemeester van die stad komt ook naar Biddinghuizen.

In het weekend is de Bataviahaven gastheer van de Zuiderzee Havendagen, ook een onderdeel van de viering. Veel schepen zijn dan te bezichtigen en er zijn rondvaarten met de Hydrograaf, een meetschip van de marine uit 1910 – inmiddels beter bekend als de pakjesboot. 

www.oldtimerdaglelystad.nl

https://nhrd.nl/

https://catalina-pby.nl/

www.100jaarzuiderzeewet.com

 {jcomments on}