Skip to main content

Stimuleren peuters bij dreigende leerachterstand succes

27 mei 2019
Theo van Rhijn

Peutertalent, de methode waarmee in Lelystad een dreigende leerachterstand al bij peuters wordt aangepakt, blijkt een succes.

De gemeente en de betrokken organisaties gaan dan ook door met het project, een soort bijlesmethode die moet voorkomen dat kinderen met een achterstand aan de basisschool beginnen, en breidt dat zelfs uit.

Bij Peutertalent wordt gekeken naar de mogelijkheden van zowel de kinderen als hun ouders. Die doen mee met het programma en krijgen instructies op maat mee voor het thuis verder stimuleren van hun peuter. Ze verplichten zich daartoe door het tekenen van een contract.

Niet alleen geven deelnemende ouders aan zich betrokken te voelen en te zien dat hun kind vorderingen maakt, er zijn ook meetbare resulaten. Dat laatste blijkt uit een onderzoek waaraan onder andere de Universiteit Utrecht meewerkte. Het niveau van de deelnemertjes was na afloop op alle onderzochte onderdelen (rekenen en taal, maar ook sociale en emotionele ontwikkeling en creatief-motorische vaardigheden) hoger dan dat van vergelijkbare peuters die niet hadden meegedaan.

Meer informatie

{jcomments on}