Skip to main content

Schipholbaas: minder groei, maar mét Lelystad

17 september 2018
Geschreven door Theo van Rhijn

 

De groei van Schiphol moet en kan de komende jaren minder, maar desondanks is de uitbreiding van het vliegveld van Lelystad hard nodig. Dat vindt de nieuwe topman van Schiphol, Dick Benschop. Hij zegt dit in een interview met Het Parool, dat afgelopen weekend is gepubliceerd. Het doet tegenstander GroenLinks niet van standpunt veranderen.

"We hebben helemaal niet die hoeveelheid groei nodig die we de afgelopen jaren hebben gekend," aldus Benschop. "Alleen gematigde groei is in lijn met onze twee doelstellingen: economische opbrengst en balans met de omgeving."

De opening van Lelystad Airport en een bepaling welk deel van het verkeer daarheen moet verhuizen, zijn volgens Benschop cruciaal, omdat ook bij een gematigde groei de druk op de nationale luchthaven groot is. "Tienduizend vluchten op Lelystad zijn zo enorm interessant voor het verlichten van de problemen op Schiphol."

Een van de argumenten van tegenstanders van een groot Lelystad Airport is dat die uitbreiding een ongebreidelde groei van de luchtvaart stimuleert, met onaanvaardbare gevolgen voor de omgeving en het milieu. Binnen de Lelystadse politiek wordt dat standpunt gedeeld door GroenLinks. Lokaal woordvoerder Sjaak Kruis vindt de opstelling van Benschop een stap in de goede richting, maar niet genoeg om zijn standpunt te herzien. 'Buitengewoon verheugend' dat er nu iemand zit die 'snapt dat er maatschappelijk wat gaande is', zegt Kruis, maar zolang er nog sprake is van groei, is hij niet bereid ja te zeggen tegen een vergroot Lelystads vliegveld.

De oplossing is volgens Kruis het niet meer toelaten van de prijsvechters in de charterluchtvaart, juist een categorie waarvoor naar Lelystad wordt gekeken.  "Begin maar eens met met het weren van Ryan en Easyjet en dat soort maatschappijen. Waarom is het nodig dat je zestig keer per dag naar Londen kunt vliegen?"

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger reageerde vanmorgen in Het Parool ook negatief. Zij vindt dat Benschop omwonenden van Schiphol en Lelystad tegen elkaar uitspeelt. "Rondom Schiphol 'minder, meer' groei beloven, mits Lelystad Airport doorgaat. Dan erken je niet dat grenzen van klimaat en omwonenden zijn bereikt. De luchtvaart heeft zo al veel te lang kunnen doordenderen."

Benschop, in mei aangetreden, is een bestuurder met een linkse achtergrond. De laatste vijftien jaar was hij directielid van Shell, maar daarvoor vervulde hij diverse functies voor de PvdA. Hij was onder meer staatssecretaris van Buitenlandse Zaken in het tweede kabinet-Kok (1998-2002).

{jcomments on}