Persoonlijk contact met de gemeente wordt nog altijd op prijs gesteld
Waar gemeenten tot een paar jaar geleden vooral inzetten op digitale dienstverlening, mag ook het persoonlijke en telefonische contact niet uit het oog worden verloren. Dat zegt wethouder Sjaak Kruis. Het is wat hem betreft één van de veranderde inzichten als het gaat om de visie op dienstverlening.
Verbeteren dienstverlening
De gemeente heeft zo’n nieuwe visie geschreven, die uiteindelijk moet leiden tot een betere dienstverlening aan de inwoners en bedrijven. Die visie is na een uitgebreid participatietraject tot stand gekomen. “Het is ook goed het beleid wat betreft de dienstverlening regelmatig tegen het licht te houden. De samenleving verandert, dus de vraag ook.”
Zo zijn in de nieuwe visie vijf uitgangspunten vastgelegd: ‘Altijd dichtbij’, ‘Persoonlijk en gastvrij’, ‘Deskundig en betrouwbaar’, ‘Digitaal gemak’ en ‘Effectief en toekomstgericht’. Ja, de wethouder geeft het toe: “Die zijn redelijk abstract, redelijk hoog over. Toch leiden ze wel tot verandering.” Eén van die veranderingen is dat het inzicht dat niet alles digitaal gaat, iets wat jaren geleden nog wel werd voorzien. “Mensen kiezen erg hun eigen kanalen. Daarbij is gebleken dat men persoonlijk contact, via de telefoon of in het stadhuis, ook nog steeds belangrijk vindt. Het is dus geen kwestie van of het een of het ander, maar van en het een en het ander. We moeten digitaal en fysiek combineren.”
De nieuwe visie op de dienstverlening ligt nu voor aan de gemeenteraad.