Skip to main content

Ontwerp volgende fase Marker Wadden met gametechniek

15 december 2017
Theo van Rhijn

Discussieplatform Stadmakerij in #Lelystad presenteert maandag de visie van een aantal technasiumleerlingen op de Marker Wadden, en die visie hebben ze vormgegeven met Minecraft.

Rijkswaterstaat heeft de leerlingen gevraag een ontwerp te maken voor de volgende fase van het natuur- en recreatiegebied in het Markermeer. Ze moeten daarbij het principe building with nature hanteren: hoe en waar creëer je een nieuw gebied met lokale materialen, mogelijkheden in omstandigheden. Ook moeten ze een advies geven over adaptive governance: hoe betrek je nieuwe partijen als mede-investeerder bij zo’n project en hoe kom je tot integratie van functies.

De avond bestaat uit twee delen: een presentatie door de leerlingen en een presentatie over de manier waarop zij Minecraft gebruikt hebben door Mark Opmeer, onderzoeker bij de VU. Minecraft is een techniek voor digitale spellen waarmee ook een omgeving kan worden gemaakt, een technasium is een havo- en vwo-school met technische projecten in het lesprogramma. Opmeer doet onderzoek naar het effect van het gebruiken van nieuwe media als Minecraft op de kwaliteit van het ontwerp.

 {jcomments on}

www.stadmakerij.nl/event/markerwadden-in-minecraft/