Skip to main content

Niet meer naar het loket voor aanvraag bijstand

08 maart 2019
Theo van Rhijn

De gemeente Lelystad probeert zoveel mogelijk aanvragers van uitkeringen digitaal te krijgen via lelystad.nl/mijnuitkering, omdat dat sneller werkt. De aanvragen kunnen al digitaal worden ingediend, en een instructiefilmpje moet het voor iedereen met simpele computervaardigheden mogelijk maken dat ook te doen.

In de nabije toekomst moeten burgers ook de voortgang van hun aanvraag kunnen volgen en hun dossier kunnen inzien.

Gemeentes zijn verantwoordelijk voor de bijstand en de IOAW, een uitkering voor oudere werklozen die geen recht meer hebben op WW.

De afgelopen tijd zijn digitale formulieren voor de aanvragen ontwikkeld. Wethouder John van de Heuvel nam gisteren het daarvoor opgezette digitale loket in gebruik (op de foto bij de kop van dit artikel). “Geen ingewikkelde formulieren waar je niet uitkomt, maar overzichtelijk ingerichte websites voor alle doelgroepen in onze samenleving die een uitkering willen aanvragen,” zegt hij.

Om dat voor elkaar te krijgen, is samengewerkt met onderwijsorganisatie ‘Huis voor taal’ en TNO. Dat heeft geresulteerd in een animatiefilmpje waarin de stappen worden getoond en uitgelegd.

De balie van Werk Inkomen en Zorg in het stadhuis blijft wel bestaan.

{jcomments on}