Skip to main content

Lelystadse Thom wandelt met 2000 man op app Clubhouse

10 maart 2021

De app Clubhouse groeit snel in populariteit, ook in Nederland. Steeds vaker zijn er bekende Nederlanders te vinden en met meer dan 2000 volgers, binnen één maand tijd, groeit Thom Laagkemper (23) uit Lelystad met het platform mee. 

Clubhouse is een sociaal netwerk dat bestaat uit virtuele kamers waarin mensen live in audio met elkaar praten. Het is te vergelijken met een interactieve podcast. Gebruikers kiezen zelf wie er toegang heeft tot hun kamer of maken een kamer voor iedereen openbaar. Ook bepalen ze steeds welke mensen mogen meepraten. 

Onder anderen Jan de Hoop, Ron Simpson en Bas Smit zijn te vinden op het platform. Laagkemper verzorgt – 'host' – elke dag een kamer: 'Thom aan de wandel'. "Daarmee wil ik een positieve start aan de dag geven," zegt hij enthousiast. Elke werkdag gaat hij aan de wandel, met gemiddeld zeventig luisteraars. 

Luisteraars uit Australië

Dat Clubhouse de hele wereld overgaat, bewijst ook het brede scala aan luisteraars tijdens die ochtendwandelingen: "Er luisteren mensen mee vanuit Arnhem, Zeeland en Limburg, maar ook vanuit Australië en Afrika." En het zijn niet alleen jongeren. "Ik heb mensen gesproken van in de zeventig. Er zitten vooral ondernemers en mensen uit de media op het platform." 

Het idee om elke dag te gaan wandelen met Clubhouse kwam van Sara Dol, een populaire TikTokker. "Sara gaf uiteindelijk de voorkeur aan een ander tijdstip, maar het gaf mij zoveel positieve energie dat ik ermee door ben gegaan."  Tijdens een wandeling wordt van alles besproken met de luisteraars, die zelf ook een podium krijgen. Samen met Sam van den Haak en Claudia Jaring beheert Laagkemper de groep. Van 'de vraag van de dag' tot een gezongen jingle door Stef Classens, die in 2020 tweede werd bij The voice of Holland – het komt allemaal voorbij tijdens 'Thom aan de wandel'. 

Er zit ook een zakelijk kantje aan. Een verdienmodel is er nog niet, maar Laagkemper (actief in de communicatie en de evenementen) ziet het vooral als een mooi podium om zich te profileren als ondernemer.  En met die  meer dan tweeduizend volgers zet hij de wandelingen met een lach op zijn gezicht voort. 

Alleen beschikbaar voor iPhone

De app is nog alleen te downloaden voor iPhones en nieuwe gebruikers kunnen zich momenteel alleen op uitnodiging van een bestaande gebruiker aanmelden. Het is nog niet bekend wanneer de Androidapp verschijnt.

Bekijk hier de reportage die verslaggever Desi Bootsman maakte.

{jcomments on}