Skip to main content

Cultuurles Kubus als oplossing voor lerarentekort bijkt te werken

20 juni 2024
Kees Bakker

De methode die Kubus heeft ontwikkeld om scholen in het primair onderwijs te helpen bij cultuurlessen en daarmee een bijdrage te leveren in het oplossen van het lerarentekort, werpt haar vruchten af. Het afgelopen jaar is er voor omgerekend 440 dagen aan lessen verzorgd.

Snelle actie

Het programma is nu een jaar actief en heet Scala. Het is ontstaan toen Kubus hoorde van een school in Lelystad die één dag in de week de deuren zou sluiten in verband met het lerarentekort. Binnen anderhalve week organiseerde Kubus een ‘culturele schooldag’, wat het startpunt vormde voor Scala. “Dankzij gemeentelijke subsidies heeft Scala zich snel ontwikkeld tot een volwaardig programma met leerlijnen en lessenseries voor zeven verschillende leergebieden,” meldt Kubus.  

Via het programma worden nu lessen aangeboden op het gebied van techniek, cultuur, natuur, media en bewegen op acht scholen in het primair onderwijs. “Scala biedt aanvullend onderwijs dat leerlingen helpt hun talenten te ontdekken door middel van een breed scala aan activiteiten, zoals het verkennen van virtuele werelden, leren over de herkomst van voedsel en werken met microscopen. Doordat Kubus hele dagdelen van het lesprogramma overneemt met bevoegde leerkrachten, kunnen de vaste leraren hun uren elders inzetten en brengt Scala een oplossing voor het tekort aan personeel,” zegt de kunstinstelling.

Waardevolle aanvulling

Alex Blei, schoolleider van De Regenboog, geeft aan dat hun school als visie heeft te 'leren met hoofd, hart en handen' en dat het de leerkrachten vaak aan tijd, specifieke expertise en materiaal ontbreekt om dit goed uit te werken. “Het reguliere lesrooster geeft soms weinig ruimte om creatieve talenten te ontwikkelen. Scala voorziet juist in die behoefte.”

“Materialen die Scala meebrengt zijn van grote meerwaarde. Je hebt als school nu eenmaal niet voor een hele groep een ukelele of voldoende Legosetjes om een techniekles te vullen. Ook hebben groepsleerkrachten nooit die gerichte expertise van de Scaladocenten voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van een game. Hierdoor is Scala een mooie manier om leerlingen hun talenten te laten ontdekken," zegt Jeanly Tumundo, directeur van CBS de 3Sprong.

Ruimte voor meer

Scala heeft nu een samenwerking met op dit moment acht scholen en is tot nu toe op twaalf scholen actief geweest, maar nieuwe scholen kunnen zich aanmelden. In totaal is er afgelopen jaar voor 440 dagen een leerkracht vervangen, waarmee 7.300 leerlingen zijn  bereikt.

Foto: Leerlingen genieten van een activiteit tijdens een van de eerste vijfde schooldagen op KC Het Mozaïek, mogelijk gemaakt door het Scala-programma. ©Lydia Woort