Skip to main content

Inwonerspartij waagt nog één poging voor het Stadshart

19 januari 2023
Kees Bakker

De InwonersPartij wil nog één poging wagen om als gemeente te regelen dat er met en namens de ondernemers in het Stadshart evenementen worden georganiseerd. Daarvoor dient de partij over twee weken een voorstel in, dat gesteund wordt door de VVD.

Onvoldoende draagvlak

Dat voorstel is een reactie op het feit dat er bij ondernemers in het Stadshart totaal geen draagvlak is voor de ‘reclamebelasting’: de bijdrage die iedere ondernemer betaalt voor de promotie en het organiseren van evenementen in het Stadshart. Wethouder Dennis Grimbergen stelt daarom voor de verordening in te trekken. Dat betekent dat er geen reclamebelasting meer wordt geheven, maar er dus ook geen geld meer is voor de promotie en evenementen.  

Dat er geen steun voor de huidige regeling is, blijkt uit de draagvlakmeting die de gemeente eerder heeft gehouden onder ondernemers. In november zijn 168 ondernemers aangeschreven met de vraag of zij bereid zijn middels reclamebelasting een bijdrage te leveren aan gezamenlijke activiteiten en evenementen. Slechts 54 ondernemers brachten daarop een geldige stem uit. Daarvan stemden 47 tegen voortzetting van de reclamebelasting in de huidige vorm, 7 stemden voor. Daarnaast gaven 28 stemmers aan wel financieel te willen bijdragen aan activiteiten/evenementen, 26 gaven aan dat helemaal niet te willen. Voor het voortzetten van de reclamebelasting was het echter nodig dat minstens 50 procent van de ondernemers een stem uitbracht en dat weer minimaal 50 procent van de stemmers voor de reclamebelasting is. Aan beide voorwaarden is niet voldaan, en dus is de conclusie dat er geen draagvlak is voor reclamebelasting in het Stadshart.

Onvrede

De onvrede komt voort uit de manier waarop de belasting besteed werd. Dat werd eerder gedaan door de stichting Hart van Lelystad, maar veel ondernemers waren daar niet tevreden over. Zij vonden dat ze te weinig betrokken werden bij hoe het geld wordt gebruikt en klaagden ook dat ze daar geen zicht op hadden. Eén ondernemer  stapte bovendien naar de rechter omdat zij vanwege deze klachten de geïnde belasting over 2021 terug eiste. De rechter gaf haar gelijk.

Eind vorig jaar heeft City Marketing Lelystad (CML) de taken van Hart van Lelystad overgenomen en evenementen georganiseerd. Daar kreeg zij 100.000 euro van de gemeente voor. Dat was eenmalig.

Laatste poging

De InwonersPartij wil nog één poging wagen en ter vervanging van de reclamebelasting samen met een vertegenwoordiging van de raad, CML en de ondernemers nog éénmaal zoeken naar een samenwerkingsvorm. “Het is de laatste strohalm om als gemeente daar als intermediair tussen te zitten en dat te regelen,” zegt Fred Wilcke van de InwonersPartij. Zoiets kan door afspraken te maken over een vrijwillige bijdrage van ondernemers aan CML of door een regeling als een bedrijven investeringszone (BIZ), een alternatief voor de reclamebelasting.  CML wordt daarbij ook uitgenodigd, omdat die 'de expertise in huis heeft om activiteiten en evenementen te kunnen organiseren.  Het overleg zou voor 28 februari moeten zijn afgerond, zodat dan duidelijk is hoe er verder wordt gegaan.

Leefbaar Lelystad stelt in een eigen voorstel voor om voor komend jaar CML in ieder geval 100.000 euro te geven voor activiteiten in en voor het Stadshart. Op 31 januari praat de gemeenteraad er verder over.

Geplaatst op 19 januari 2023. 

{jcomments on}