Skip to main content

Een snoepwinkel voor botenliefhebbers en happy few

05 september 2023
Kees Bakker

De 38e editie van de Hiswa te Water, de vierde op rij in Lelystad, is zondag afgesloten. De 3,8 kilometer aan boten aan de kade van Bataviahaven, heeft afgelopen editie 30.000 bezoekers getrokken. Dat is net zo veel als vorig jaar en iets minder dan de 35.000 waar de organisatie op hoopte. Desondanks kijkt de organisatie tevreden terug en is de blik alweer op de toekomst gericht. De Hiswa 2024 heeft weer een wachtlijst van exposanten en wordt in vergrote vorm wederom in Batavia Haven gehouden van 28 augustus tot 1 september 2024. Onze verslaggever Marc Broekmans maakte de volgende sfeerimpressie van het vijfdaagse evenement.

Door Marc Broekmans

Hiswa: snoepwinkel voor liefhebbers en happy few Een soort snoepwinkel voor de koopkrachtige liefhebbers van boten. Met het credo groot, groter, grootst is het verhaal van deze toonaangevende watersporttentoonstelling echter zeker niet verteld, want er is meer. Maar het moet gezegd: dure jachten lagen er in de editie van 2023 weer te kust en te keur.

Vanaf een bedrag van 4.000 euro waren er weliswaar ook splinternieuwe kleinere sloepjes te zien, maar het massaal opgekomen publiek vergaapte zich tussen ijsjes en snacks wat graag aan het exclusieve vaartuig met alles erop en eraan.

Ogen uitkijken

Voor veel Lelystedelingen is al dat moois vaak te veel voor de portemonnee. Bob en Kirsten uit een naburige nieuwbouwwijk oriënteren zich op een zeilboot of een sloepje. Ze kijken hun ogen uit: “Dit zie je natuurlijk niet iedere dag, daarom zijn we hier gekomen, maar je moet wel je huis verkopen voor bij wijze van spreken acht en een halve ton om hier een boot te kunnen aanschaffen.” Bob: “Ik zou het wel leuk vinden om een sloepje met een klein kajuitje te kopen, maar de prijzen hier zijn natuurlijk erg hoog. We blijven kijken wat er mogelijk is.”

IMG-20230902-WA0016.jpg

Bij veel aanbieders is het kijken, niet kopen. Dennis van Rijswijk presenteert bij voorbeeld de Wajer 55 S, een boot voor de happy few en de miljonairs onder de geïnteresseerden: “Dit is het vlaggenschip uit onze vloot met een lengte van 38 tot 55 voet, tussen de 11 en 16 lengte. De 55S  is de mooiste van onze vloot. We verkopen hem veel voor de Middellandse zee en in Florida met focus op buiten en hier op de Hiswa valt-ie niet uit de toon met een vooruitstrevend design. Zoals flair in de boeg en de romp die geen rechte lijnen heeft maar mooie rondingen. Voor alle gadgets is er plaats, zoals grote koelkasten, grill, wasbakken en zonneluifels. Hij is alleen nog niet elektrisch. Dat zit hem in capaciteit van de batterijen en het nog beperkte vermogen een boot te laten planeren bij hogere snelheden. De boot kost 2,5 miljoen euro. Het is Nederlandse trots en het is leuk hier onze portfolio te laten zien. In principe is het een buitenlandse markt met een Nederlandse inbreng. We maken 75 boten per jaar en een klein percentage is Nederlandse klant.”

Elektrisch varen

Op de Hiswa is de trend van elektrisch varen duidelijk waarneembaar. Naar schatting 20 procent van het nationale botenpark vaart inmiddels op elektrische aandrijving.

Matthijs van Meerendonk van de ‘coalitie duurzaam varen’ beaamt dat. “Steeds meer mensen proberen hun boot elektrisch te maken. Ons doel is alle onderdelen van elektrisch varen bij elkaar te brengen. Botenbouwers, aandrijfsystemen, laadsystemen, om die beter samen te laten werken om zo tot een transitie te komen. Met waterstof wordt voorzichtig geëxperimenteerd, maar daar is nog geen infrastructuur voor. Op twee plekken, in Amsterdam en in België wordt er geprobeerd wat te bouwen. Het is nog niet zo veel. Het is een reflex omdat de meeste botenbouwers de automarkt volgen met batterijen.”

“Het bereik van elektrisch varen wordt al beter, acht uur constant varen is al haalbaar. In de lagere prijsklassen kun je vanaf een paar kilowatt een elektrische buitenboordpakket te kopen. Wil je een sloep, dan heb je 3D-print modellen met buitenboordmotoren vanaf 30.000 euro, maar de meeste gaan richting honderdduizend euro.”

“De meest gestelde vragen aan ons betreffen het ombouwen van bestaande boten tot elektrische boten en het bereik. Mensen willen zonder zorgen een hele dag weg kunnen. Er is wel subsidie voor ontwikkeling in de markt, maar niet voor particuliere aanschaf van boten.”

Opvallende kleuren

Opvallende kleuren boten zie je op deze Hiswa. Richard Groot van Artic Boats biedt een knalblauwe aan. Deze is gepoedercoat, een spitsgatsloep met een buitenboordmotor in de bun. “Een aluminium sloep, in Nederland gelast en gebouwd, van boven de 100.000 euro. Je kunt er mee wakeboarden en waterskiën bij een snelheid van 65 kilometer per uur. Er is veel concurrentie en image building in deze wereld. We hebben van deze boot twee keer zo veel exemplaren verkocht als vorig jaar. De Hiswa wordt steeds groter en professioneler en elk jaar wordt het beter.”

IMG-20230902-WA0017.jpg

Maurice Fransen van elektrisch systeembouwer Vetus uit Schiedam benadrukt dat het belangrijk is dat het laadsysteem goed doorontwikkeld wordt en de accutechnologie nog beter wordt. “Watersport Nederland loopt zeven jaar achter op de automotive industrie. De kosten van een elektrische aandrijving beginnen rond 4.000 euro en als je gaat elektrificeren of hermotoriseren is de lengte van je boot van belang en het accupakket mede bepalend voor de aanschafprijs. Lithiumpakketten jagen de prijzen op. Efficiënt varen staat voorop. Waterstof is een belangrijke energiedrager, wordt al veel toegepast in de beroepsvaart met subsidies en moet goed worden verpakt voor de veiligheid. Ik hoop dat het gaat komen en daarbij wordt gekeken naar de ontwikkelingen in de auto-industrie.”

Andere aanbieders

Op de Hiswa is ook plaats voor allerhande aanbieders van diensten, ook op het charitatieve vlak, zoals de stichting vaarwens. Gerrit Schrama: “Wij varen met terminale patiënten. Zij mogen kiezen waar ze heen gaan, of dat Pampus, het Noordzeekanaal is of het IJsselmeer. Ze krijgen er vaak een positieve boost van, zo’n beleving is onbetaalbaar. We varen zes dagen met patiënten vanuit Amsterdam en de kosten worden door donateurs en sponsors gedragen, we hebben een club van 1.000 voor 1.000 euro per jaar.”

“We sparen voor een tweede boot. De Hiswa geeft ons naamsbekendheid. Het huidige schip heeft hydraulische liften en er is een toilet aan de buitenkant van de boot die omhoog en omlaag kan en andere technische aanpassingen. We werken met 100 vrijwilligers. Ons streven is de tweede boot in de toekomst in Friesland elektrisch of op waterstof te kunnen laten varen als we daar genoeg steun voor krijgen. Daar helpt een evenement als de Hiswa ook bij.”

Boten van het jaar

Bij de boot van het jaar verkiezing werd de Woodler 28 van jachtwerf De Jong uit Joure winnaar in de categorie sloepen en tenders. De werf stamt uit 1653 en combineerde een alluminium schip met een mahoniehouten romp.

De Saffier 24 won de eerste prijs bij de zeilboten voor een vinding in de vorm van instrumenten die thuis op te laden zijn met behulp van zonnepanelen en aan boord kunnen worden meegenomen.

Motorboot van het jaar werd de super Lauwersmeer 54 omdat deze boot een pocketsize superjacht is, stil, snel en krachtig.

De boot van het jaar startup award ging naar het jonge Amsterdamse bedrijf Watt boats. De studenten van dit bedrijf geven afgeschreven reddingsboten uit Bangladesh een tweede leven door ze op te knappen en daarbij te voorzien van een elektrische aandrijving. In de haven lag een oranje geverfde boot als visitekaartje.

IMG-20230902-WA0013.jpg

IMG-20230902-WA0011.jpg

IMG-20230902-WA0012.jpg

IMG-20230902-WA0018.jpg

IMG-20230902-WA0022.jpg

IMG-20230902-WA0026.jpg

IMG-20230902-WA0031.jpg

IMG-20230902-WA0032.jpg

IMG-20230902-WA0033.jpg

Geplaatst op 5 september 2023.

{jcomments on}