Terug naar hoofdinhoud

Financieel herstel en nieuwbouw: goed jaar voor ziekenhuis St Jansdal

Financieel herstel en nieuwbouw: goed jaar voor St Jansdal
19 mei 2026
Geschreven door Redactie LOD

Ziekenhuis St Jansdal heeft 2025 afgesloten met een positief resultaat van 7,2 miljoen euro. Daarmee herstelt het ziekenhuis zich van het verlies van 2 miljoen euro dat het in 2024 nog leed. Dit resultaat was niet alleen van belang voor een gezonde bedrijfsvoering, maar speelt ook een cruciale rol in het vervolg van de nieuwbouwplannen in Lelystad, aldus de organisatie. 

Het ziekenhuis, met vestigingen in Lelystad en Harderwijk en poliklinieken in Dronten, bereikte het positieve resultaat vooral door ‘meer patiënten, scherpere kostenbeheersing en beter inzicht in de financiële ruimte per afdeling’.

Eind 2025 maakte het ziekenhuis al bekend door te gaan met de nieuwbouw in Lelystad, waar een jaar daarvoor door het tegenvallende resultaat en de gestegen bouwkosten nog op de noodrem werd getrapt. De gemeente  kwam het ziekenhuis ook tegemoet door de grond voor de zorgcampus die rond het nieuwe ziekenhuis en op het terrein van het oude ziekenhuis moet verschijnen, te kopen en de ontwikkeling ervan op zich te nemen.

Vraagstukken en investeringen

“Het ziekenhuis stond in 2025 voor belangrijke vraagstukken, zoals de verdere inrichting van passende zorg, landelijke ontwikkelingen rond concentratie en spreiding van complexe oncologische zorg en het bijstellen van het transformatieplan. Dat plan is gericht op betaalbare en toegankelijke zorg, ondanks vergrijzing en personeelstekort. Het plan rust op drie pijlers: passende zorg, meer zorg met minder vaste medewerkers, en nieuwbouw en renovatie,” meldt St Jansdal.

“Op het gebied van kwaliteit van zorg zijn in 2025 mooie resultaten bereikt. Externe audits en inspectiebezoeken bevestigen dat kwaliteit en patiëntveiligheid stevig zijn verankerd in de organisatie. Daarnaast is geïnvesteerd in passende zorg, digitale ondersteuning en innovatieve toepassingen die bijdragen aan betere zorg voor de patiënt én werkplezier van medewerkers. Ook vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers waren in 2025 een belangrijk thema. St Jansdal investeerde onder meer in een gezonde en veilige werkomgeving, vitaliteitsprogramma’s en preventietrainingen om hier aan bij te dragen.”

Verder investeerde het ziekenhuis in 2025 in duurzaamheid. “Zo werkte het ziekenhuis verder aan het verminderen van afval, het terugdringen van energieverbruik en het stimuleren van duurzame initiatieven op de werkvloer.”

Het volledige jaarverslag en de jaarcijfers zijn te vinden op de site van St. Jansdal.