Expert: Lelystad Airport kan deal maken met prijsvechters
Lelystad hoeft niet te vrezen dat op Lelystad Airport wordt gebouwd voor de leegstand, maar het geplande overhevelen van chartervluchten van Schiphol lijkt niet te gaan lukken. In plaats daarvan zou de polder aantrekkelijk kunnen zijn voor de prijsvechters in de luchtvaart. Dat zei luchtvaarteconoom Jaap de Wit gisteren bij Nieuwsuur.
Het programma besteedde aandacht aan het nieuws dat minister Cora van Nieuwenhuizen, in het kabinet de verantwoordelijke voor dit dossier, op grond van Europese regelgeving waarschijnlijk maatschappijen niet kan dwingen Schiphol te verruilen voor Lelystad. Er is echter een dusdanig tekort aan vliegveldcapaciteit dat er toch wel animo voor is, aldus De Wit.
De Wit, voormalig hoogleraar aan de UvA en nu directeur van een adviesbureau dat is gespecialiseerd in luchtvaarteconomie, houdt zich al jaren bezig met Schiphol en de plannen voor Lelystad. Hij waarschuwt overigens al langer dat die het probleem niet oplossen. In 2020 heeft Schiphol een overschot van 100.000 vliegbewegingen op basis van de huidige groeicijfers, betoogde hij begin vorig jaar bij RTL Z. "De paar duizend vluchten die Lelystad voor zijn rekening kan nemen tegen die tijd, zijn een druppel op de gloeiende plaat."
Van Nieuwenhuizen kan wel eisen dat alleen landingsrechten worden gegeven voor vluchten die anders via Schiphol zouden gaan.
{jcomments on}