De beleving ligt ergens tussen een vogeltje en een bak herrie
Geen oorverdovende herrie, maar toch te veel als je dit een aantal keren per uur krijgt. Dat was de rode lijn van de reacties gisteren op de 'belevingsvlucht', de proefvlucht om mensen het geluid te laten ervaren van het vergrote Lelystad Airport.
Een Boeing 737 van Transavia vloog in de middag en avond urenlang rondjes tot alle omstreden aanvliegroutes waren afgewerkt. Twee uur later en met een ander toestel dan gepland overigens, vanwege een storing in het oorspronkelijke exemplaar.
De operatie trok landelijk belangstelling. Zo was de NOS naar Wezep gegaan, waar een trein voor vergelijkingsmateriaal zorgde. Er werd bijna 60 decibel gemeten. "Dat is te vergelijken met de trein die hier regelmatig langsrijdt," zei Hans van der Vlist van de Regiegroep Belevingsvlucht. En net toen het vliegtuig overkwam, reed een intercity voorbij die het geluid grotendeels overstemde, aldus de verslaggever.
Ook de Volkskrant was in die plaats en rapporteerde dat er niet erg veel te horen was. "In Wezep, waar het ministerie een bijeenkomst heeft georganiseerd, overstemt alleen al het lawaai van de pers het geluid van het amper waarneembare stipje in het luchtruim." En verder in die krant: "Op Twitter meldt een ‘omwonende’ uit Zeewolde om iets voor achten: ‘Was dit het nou? De vogels in de tuin maakten meer lawaai.’"
Maar veel tegenstanders merkten op dat het inderdaad gaat om de 'beleving' en minder om het aantal decibellen. Dat geluidshinder subjectief is, is al tientallen jaren bekend. Onder meer bleek ooit dat spoorwegpersoneel in dienstwoningen langs de lijn (vóór de automatisering van bijvoorbeeld seinen en overwegbomen) geen enkele last had van de langsdenderende treinen, terwijl anderen in de buurt steen en been klaagden.
De Stentor, en in zijn kielzog landelijke broer AD, noteerde dat in Overijssel een eerste overkomst erg meeviel, maar een tweede en derde alsnog tot onrust leidden. In Hoonhorst kwam de Boeing drie keer over. Een actievoerder: "Eén keer in een glijvlucht vanaf de Duitse grens, die hoorde je minder goed. En twee keer een horizontale vlucht met meer motorvermogen. Dat was een bak herrie, een vervelende, hoge fluittoon die lang aanhield. Het is me zeker niet meegevallen.”
https://nos.nl/artikel/2234316-wezep-stond-klaar-voor-de-belevingsvlucht-en-toen-kwam-de-trein.html
https://www.ad.nl/binnenland/live-belevingsvlucht-lelystad-airport-eindelijk-opgestegen~a99261da/
{jcomments on}