Creatieve geesten willen uitgaan een boost geven
Een aantal creatieve geesten uit Lelystad wil actief meedenken om het uitgaans- en culturele leven in de stad naar een hoger peil te trekken. Onder de naam ‘Future Pioneers’ willen zij de politiek van gevraagd en ongevraagd advies voorzien en ondernemers in beide sectoren inspireren. Door te fungeren als denktank en debatten te organiseren, hoopt de groep een bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van de nieuwe nota cultuurbeleid waar de gemeente mee bezig is en aan een diverser uitgaansleven in Lelystad. Remco Hop, geboren en getogen Lelystedeling, is één van hen.
Eenzijdig aanbod
Hop (35) merkt op dat het aanbod van horeca in deze stad, als het gaat om cafés en uitgaansgelegenheden, nogal eenzijdig is. ‘Daarmee wil ik niets afdoen aan het aanbod dat er is, want die horecaondernemers hebben allemaal hun sporen verdiend, maar een diverser en kwalitatief goed aanbod is goed voor iedereen, ook voor hen. Dat geldt ook voor het cultuuraanbod. We hebben een poppodium, we hebben een theater, en daar moeten we zuinig op zijn. Maar die hebben wel allemaal een redelijk mainstream aanbod. In de rafelranden en alternatieve genres is er weinig te doen. En dat betekent dat veel mensen dat buiten de stad zoeken, zeker ook mensen van mijn leeftijd. En dat is jammer.’
Inzetten voor de stad
Hop heeft zelf een achtergrond in de evenementenindustrie, waarin hij jarenlang met succes gewerkt heeft. Ook heeft hij een eigen internetbedrijf gehad. Nu doet hij iets heel anders en heeft hij weer een baan in vaste loondienst, maar zijn creativiteit laat zich niet beteugelen. Hij kan dat kwijt in zijn werk, maar wil die ook inzetten voor de stad.
‘Niet door aan de kant te staan en te roepen wat er allemaal niet goed is of wat er vroeger beter was, maar door actief te worden, onze creativiteit in te zetten en de handen uit de mouwen te steken. Want dat is ten slotte het kenmerk van de pionier en daar is Lelystad groot mee geworden: langs de kant staan klagen is geen optie, ga het maar doen!’
Experimenteren
Remco zegt dat hij dingen mist in Lelystad. ‘Kijk bijvoorbeeld eens naar initiatieven in Amsterdam-Noord of Utrecht, waar aan de randen van de stad industriële uitgaansgebieden ontstaan, met voor allerlei groepen een aanbod en pop-up restaurants. Creatieve hotsspots, in combinatie met start-ups of de creatieve industrie. Waar wordt geëxperimenteerd. Ik snap wel dat je Lelystad niet met die twee plaatsen kunt vergelijken, maar je kunt er wel van leren en het beste er van meenemen. En specifiek mijn doelgroep, de 20- tot 35-jarigen, heeft ook nog geld te besteden en doet dat graag in de eigen stad.’
Hop benadrukt dat Future Pioneers niet alleen om de jong volwassenen gaat. ‘We willen alle doelgroepen vertegenwoordigen. Ook jongeren: Jakob Stolk en Mark Nieborg van URBN Village zitten ook in onze denktank. Maar ook de groep boven de 35+. Het gaat om een totaal aanbod, zodat iedereen zich erbij thuis voelt en terecht kan in Lelystad.’
Future Pioneers wil dat doen door de gemeente te voorzien van ideeën en handvatten om het cultuur- en uitgaansbeleid naar haar hand te zetten middels het scheppen van de juiste voorwaarden voor initiatieven en ondernemers. En door ondernemers te helpen die goede ideeën hebben, maar niet precies weten hoe ze dat aan moeten pakken. ‘We hebben echt veel kennis en know-how in onze groep. Je bent gek als je daar geen gebruik van maakt.’
Wie Future Pioneers wil volgen, kan terecht op Facebook bij ‘Future Pioneers Stadslab & Creatieve Denktank’. Lelystedelingen met goede ideeën, die denken een bijdrage te kunnen leveren aan Future Pioneers, kunnen daar ook terecht.
{jcomments on}