Skip to main content

'Charters Lelystad met laatste milieucijfers gepasseerd station'

26 juli 2022
Theo van Rhijn

Lelystad Airport moet helemaal niet meer open – ook niet als er hogere routes boven oostelijk Nederland komen. Tot die slotsom komt voorzitter Jan Rooijakkers van Hoogoverijssel, de actiegroep die de laatste jaren voor die hogere routes ijverde. Hij vermoedt ook dat hij binnen de actiegroep meer medestanders zal krijgen. Rooijakkers zei dat gisteravond in het programma 'Van Rhijn praat bij met...' op Radio Lelystad.

Hoogoverijssel en andere actievoerders, verenigd in de organisatie Satl (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen), begonnen destijds met de slogan 'kan hoger moet hoger'. Ze waren niet tegen chartervluchten met Lelystad als basis, maar betoogden dat de geplande routes veel geluidsoverlast zouden veroorzaken boven woonwijken en nu nog stille buitengebieden.

Gelet op de laatste ontwikkelingen op het gebied van klimaat en stikstof is dat voor Rooijakkers echter een gepasseerd station. "Het kan toch niet zo zijn dat we in die klimaatcrisis in ons kleine landje een nieuwe luchthaven openen? Niet iedereen binnen Satl zal er zo over denken, maar het is wel een beweging die die kant op gaat." De luchtvaart moet en kan een stap terug doen, is zijn visie, en dan is Lelystad Airport ook niet meer nodig.

Strafrechtelijk onderzoek

Aanleiding voor het gesprek is het strafrechtelijke onderzoek naar veertien betrokkenen bij de besluitvorming over Lelystad Airport dat onlangs is begonnen na een aangifte door de actievoerders. Die zeggen dat ambtenaren, (ex-)luchthavenbestuurders en externe adviseurs hebben gesjoemeld met stikstofcijfers.

Er was een goede reden voor die aangifte, aldus Rooijakkers. "We zijn zeer zorgvuldig geweest en niet over één nacht ijs gegaan. Gaandeweg zijn we tot de conclusie gekomen dat het bewust was gebeurd. Er is toegewerkt naar een uitkomst waarbij een milieuvergunning niet nodig was en kon worden volstaan met een melding. Van al die mensen hebben we de bazen gebeld en gezegd: als we een fout hebben gemaakt, meld het. Nooit een reactie gehad."

Probleem volgens Rooijakkers: de besluiten worden te veel genoemen in een netwerk van ambtenaren van ministeries, Schiphol, de KLM, en luchtvaartindustrie. De inspectie die een en ander moet controleren, is onderdeel van een van die ministeries. De Kamer kan dat nooit toetsen. Die heeft sowieso een informatieachterstand en:"Dan moet er op dinsdag een besluit komen en krijgen de Kamerleden op vrijdag een dossier van 2000 pagina's.'' En ook daar is volgens hem opzet in het spel.

 {jcomments on}