Bijdrage nachttrein roept gemengde politieke reacties op
Niet alle partijen in de gemeenteraad juichen het initiatief toe om de komende twee jaar 100.000 euro per jaar bij te dragen aan een nachttrein, die in de weekeinden in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag moet gaan rijden van en naar Amsterdam. Maar er zijn ook partijen die het initiatief van harte toejuichen en hopen op meer.
Pilot
Het college van b+w stelt de gemeenteraad voor akkoord te gaan met de bijdrage van 100.000 euro per jaar. Almere wil hetzelfde doen. Mocht Lelystad niet bijdragen, dan stopt de trein in Almere.
De bedoeling is dat de NS met de gemeentelijke bijdragen in 2025 en 2026 een pilot gaat draaien met de nachttrein. Mocht dit dan voorzien in een behoefte en voldoende reizigers trekken, dan kan de trein worden opgenomen in de reguliere dienstregeling. Elders in den lande hebben pilots op dat gebied al geleid tot een permanente nachttrein, bijvoorbeeld tussen Haarlem en Amsterdam.
Uitwerking motie
Het voorstel van b+w aan te sluiten bij de pilot komt voort uit een motie van november vorig jaar van elf van de veertien gemeenteraadspartijen om het college te laten onderzoeken of Lelystad mee kan nemen aan het initiatief dat in Almere is ontstaan en hoeveel dat dan kost.
Toch zijn enkele partijen die in november die motie nog ondersteunden niet enthousiast over het voorstel. “We vinden dat te veel geld om het uitgaansleven in Amsterdam te versterken,” zei Joël Graanoogst (CDA) dinsdag tijdens de behandeling van het voorstel. Ook de ChristenUnie krabbelt terug. “Is het de taak van de gemeente om een extra trein te financieren? Wat is dan de volgende vraag? Dat we bijdragen aan het oplossen van de krapte op het elektriciteitsnet?” vroeg Jarno Volmer.
Hopen op meer
Andere partijen verbazen zich daarover. “U heeft zelf die motie mede ingediend. Wat had u dan verwacht?’ hield Marten Tilstra (VVD) zijn collega’s voor. “Wij gunnen het Lelystedelingen dat als ze naar Amsterdam willen en daar uitgaan, ze ook weer terug kunnen komen. We hopen dat het een succes wordt.”
Bovendien, zo hieldbetoogde Simone van Slot (Forum voor Democratie), het gaat om meer dan uitgaanspubliek. “Er zijn een heleboel Lelystedelingen die in de Randstad werken en ploegendiensten draaien. Mocht de pilot een succes worden en mocht de trein opgenomen worden in de gewone dienstregeling, dan hopen wij dat dat ook doordeweeks zal zijn, zodat die mensen ook een alternatief hebben voor de (dure) auto.”
De gemeenteraad stemt over twee weken over het voorstel.
Geplaatst op 11 april 2024.
{jcomments on}