Bibliotheek gaat oudere leden bellen met aanbod hulp
Medewerkers van FlevoMeer Bibliotheek gaan vanaf 15 april oudere leden bellen om te vragen hoe het met ze gaat, gezien de coronabeperkingen, en ze eventueel op weg te helpen met de digitale service die de bibliotheek biedt.
Woordvoerster Angenita de Jong – Oosterink: “Bij deze groep valt nu veel van hun sociale leven weg. Het kopje koffie bij de buren, de wandelgroep, oppassen op de kleinkinderen of de krant lezen in de bibliotheek. Alles is afgelast of gebeurt online. Voor een deel van de ouderen zou dit lastig kunnen zijn.” Het belang van kunnen meedoen in de digitale wereld is ook bij bibliotheken goed zichtbaar, zegt de organisatie Tijdens de eerste week van de intelligente lockdown maakten 3,5 keer zoveel bezoekers gebruik van de online bibliotheek als normaal.
Het doel is in een paar dagen circa honderd leden te bellen. Daarvoor wordt voor elke vestiging een centrale ingericht volgens de richtlijnen van het RIVM, waar drie medewerkers kunnen bellen.
Na de crisis wil Flevomeer proberen meer ouderen warm te laten lopen voor uiteenlopende cursussen in digitale vaardigheden.
{jcomments on}