Skip to main content

Baas Ryanair gaat weer tekeer over Lelystad Airport

04 maart 2020
Theo van Rhijn

Ryanair wil dat de EU Lelystad Airport laat openen zonder beperkingen. Dat heeft topman Michael O'Leary gezegd in gesprekken met Omroep Flevoland en De Telegraaf. De Ier gaat wel vaker tekeer tegen het Nederandse luchtvaartbeleid en herhaalt ook zijn complottheorie dat Lelystad wordt gedwarsboomd om de KLM te beschermen.

Het niet uitsluiten van maatschappijen is ook conform de Europese mededingingsregels, maar de Europese Commissie bleek eerder bereid tot een compromis met partijen die alleen vluchten willen toestaan die ruimte achterlaten op Schiphol. Dat moet onder meer voorkomen dat het poldervliegveld tot extra groei van de luchtvaart en dus de CO2-uitstoot leidt.

Volgens O’Leary zijn de milieubeperkingen een smoes. In werkelijkheid zou ‘de politiek’ met een verborgen agenda de sluiting tegenwerken om met medewerking van Schiphol de KLM illegaal te beschermen. Die bedrijven zeggen wel dat ze zitten te springen om de capaciteit in Lelystad, maar daar gelooft de Ierse zakenman niet in, zegt hij in De Telegraaf: “KLM heeft veel meer aan dit belachelijke kunstmatige plafond op Schiphol, omdat ze daardoor geen last heeft van de concurrentie.”

Die theorie hangt hij al langer aan. De site Luchtvaartnieuws.nl op 6 juli 2017: 'Ryanair wilde meer groeiruimte op Schiphol, maar krijgt die niet, aangezien de luchthaven zich aan het met omwonenden afgesproken aantal vliegbewegingen moet houden. O’Leary stelt hardop vraagtekens bij ‘die smoes’. “Schiphol en de overheid willen de monopolypositie van KLM beschermen.”'

In hetzelfde interview met deze site noemt O’Leary Lelystad Airport een grote grap. '“It’s a joke. Dertien vluchten per dag, dat stelt toch niets voor? De luchthaven is nog niet eens open en er gelden nu al limieten? Dat kan toch niet?” En: “Geen enkele airline gaat er vrijwillig heen verhuizen. Zorg gewoon voor meer ruimte op Schiphol en Eindhoven.”'

Tot slot een aanvulling later die dag op dezelfde site: 'Overigens stelt O’Leary dat Schiphol zich niets moet aantrekken van de afspraken over geluidsregels. “Die zijn niet eens wettelijk bindend.” Binnen een week ligt er volgens de topman een klacht bij de NMa. “De ruimte op Schiphol wordt kunstmatig beperkt en daar zijn wij het slachtoffer van.”'

{jcomments on}