Skip to main content

Aanpassingen aan Stationsdreef, Oostranddreef en rotondes

10 maart 2023
Kees Bakker

De Oostranddreef en de Stationsdreef staan dit jaar op de nominatie voor groot onderhoud. Daarbij worden een aantal wijzigingen doorgevoerd, die volgens de gemeente voor het verkeer gunstig uitvallen en ook zorgen voor minder onderhoudskosten voor de gemeente.

Twee keer één

De Stationsdreef is de dreef tussen de rotonde Agorabaan (bij de parkeergarage bij de Jumbo) en de Houtribdreef. Deze dreef maakt deel uit van de binnenring. Ooit was het een dreef met twee keer twee rijstroken, maar vanwege de verkeersveiligheid is dat jaren geleden al teruggebracht naar twee keer één. Dat is echter alleen door ‘figuratie’ gedaan: schuin witte markering op het weggedeelte waarop niet mag worden gereden.

Door deze inrichting nu definitief te maken, blijft er voor de gemeente minder asfalt over om te onderhouden. Het verbetert ook de overzichtelijkheid voor verkeer dat vanuit de wijken (Kempenaar, Schans en Veste) de dreef op wil rijden.

Buitenring

De Oostranddreef behoort tot de buitenring. Dat geldt voor het gedeelte tussen de rotonde met de Gelderse Dreef en de rotonde met de Houtribdreef. Het gedeelte tussen de Houtribdreef en de Binnenhavenweg behoort niet tot de buitenring en is ook veel minder druk met verkeer. Dat gedeelte wordt in het groot onderhoud ook teruggebracht tot twee keer één rijstrook. Ook dat levert minder te onderhouden asfalt op en bevordert de verkeersveiligheid. Het oprijden en oversteken van de dreef ter hoogte van de begraafplaats wordt er overzichtelijker door en de ervaring is dat er op een eenbaansdreef ook minder hard gereden wordt dan op een tweebaansdreef. Bovendien wordt de fietsoversteek ter hoogte van de kruising met de Binnenhavenweg er zo veiliger door.

Turborotondes

Tot slot zullen de rotondes met de Pauwenburg, Kustendreef, Runderweg en Houtribdreef worden ingericht als turborotondes. Daarbij moet je al links voorsorteren als je rechtdoor gaat of linksaf wil slaan en rechts als je rechtsaf wil. De gemeente denkt dat dat de verkeersveiligheid bevordert, omdat bij turborotondes de snelheid van het verkeer er beter uitgaat. En dat is op de Oostranddreef niet overbodig, want daar wordt veel te hard gereden, merkt ook de gemeente op. Daarnaast krijgen de rotonde met de Kustendreef en de rotonde met de Houtribdreef zogenaamde ‘faunapassages’: passages waardoor wilde dieren veilig kunnen oversteken. De voordelen daarvan zijn evident: het levert minder platgereden dieren op en is goed voor ‘het duurzaam voortbestaan van verschillende diersoorten’.

Besparing

Doordat de herinrichting minder te onderhouden asfalt oplevert, wordt daarmee ook invulling gegeven aan de opdracht van de gemeenteraad om de bezuinigen op de onderhoudskosten. Het levert de gemeente een besparing op van 100.000 euro per jaar.

De werkzaamheden staan vanaf dit jaar op de planning.

Foto's: © Google street view

Geplaatst op 10 maart 2023.

{jcomments on}