Aannemer Stationsgebied krijgt 126 eisen om overlast in te dammen
De komende tijd zal er wat ‘pijn’ moeten worden geleden in het Stationsgebied, maar dat zal beperkt blijven en het resultaat zal dat snel doen vergeten. Dat is de gedachte van wethouder Piet van Dijk, die de pers vanochtend rondleidde door het gebied om samen met de projectleiders van de gemeente te vertellen wat er allemaal gebeurt en gaat gebeuren.
Nieuwe Middenweg
De eerste werkzaamheden zijn al begonnen: de aanleg van de nieuwe Middenweg, tussen de rotonde met de Ziekenhuisweg en het busstation. De weg komt dichter langs het spoor te liggen, zodat het gebied waar de weg nu loopt, ruimte biedt aan het nieuwe busstation. Relatief is dit de eenvoudigste fase, omdat dit werk het andere verkeer niet hindert.
Daarna zal het nieuwe busstation worden aangelegd. Vervolgens wordt het oude busgebied voor het station opnieuw ingericht, met veel groen (84 bomen). Tegelijkertijd worden de nieuwe fietsenstallingen onder het station gebouwd. Ook de stationshal krijgt een opknapbeurt, en een in- en uitgang voor de mensen die hun fiets hebben gestald. Daarvoor wordt aan de achterkant van het station een tijdelijke fietsenstalling ingericht, terwijl iets verder van het station af Centrada begint aan de nieuwbouw van appartementen en woningen. Deze eerste fase van de herinrichting van het Stationsgebied moet halverwege 2026 klaar zijn.
Bereikbaarheid
Voor de aannemer die het gaat realiseren, zijn 126 eisen opgesteld, waarmee rekening moet worden gehouden om de overlast voor Lelystedelingen zoveel mogelijk te beperken. Een volstrekt willekeurige greep uit die eisen: ‘De aannemer dient tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de bereikbaarheid van de huidige functies in stand te houden, eventueel met een tijdelijk alternatief met tenminste een vergelijkbare prestatie als de huidige situatie’, ‘de fietsonderdoorgang Botter-Middenweg (Bottertunnel) mag eenmalig een weekend worden afgesloten (van vrijdag 19.00 uur tot maandag 06.00 uur)’, ‘om de aansluiting op de Zilverparkkade te realiseren mag deze aansluiting maximaal drie dagen worden gestremd tussen 22:00 en 06:00 uur’ en ‘bouwverkeer mag niet wachten/stilstaan op de openbare weg’.
Blij zijn
En hoewel er dus beperkt overlast zal zijn, zal die er wel zijn. Maar dat zal snel zijn vergeten als het nieuwe Stationsgebied klaar is, is de stellige overtuiging van Van Dijk. “De grijze, grauwe omgeving van nu wordt vervangen door een groene en lichte omgeving. Ik denk dat Lelystad daar heel blij mee zal zijn.”